‘Voor een schoonmaakster is de waterontharder ideaal’
Pauline (40): ‘Al een paar jaar ben ik leidinggevende in een hotel. Een ding is zeker bij dit beroep en dat is dat het nooit saai is. Elke dag is een nieuwe uitdaging. Gasten met verzoekjes, het organiseren van congressen en natuurlijk houd ik me bezig met het reilen en zeilen van het hotel. En daar horen natuurlijk ook taken als schoonmaakwerk bij. Sinds we een waterontharder hebben, krijg ik veel positieve geluiden vanuit onze vaste schoonmaakster. En dat maakt mijn dag natuurlijk ook weer goed!’
Sprong in het diepe
‘Nadat ik ongeveer vijftien jaar met plezier in de zorg hebt gewerkt, maakte ik op mijn vijfendertigste een carrièreswitch. Ik wilde altijd al iets doen in de horeca. In mijn studietijd werkte ik dan ook met veel plezier in een restaurant. Toen de vacature in het hotel vrijkwam, besloot ik de stap gewoon te wagen. Velen verklaarde mij voor gek. Dat snapte ik ook wel, de horeca is hard werken. Maar ik wilde deze uitdaging aangaan, en niet achteraf denken ‘wat als…’. Daarom heb ik het gewoon gedaan en ik heb er geen dag spijt van.’
Moeilijke klus
‘Het leukst aan het werk vind ik de veelzijdigheid. Zicht houden op alle processen zodat de gasten zich nergens om hoeven te bekommeren. Daarom ben ik erg betrokken bij de staf. De chef, de receptie, maar bij onze vaste schoonmaakster heb ik geïnventariseerd wat zij nodig hebben en nog missen in hun werk. Ik wilde weten waar de knelpunten zaten en of ik manieren kon vinden om die te verbeteren.’
Klachten
‘Opvallend was dat uit verschillende hoeken dezelfde klachten kwamen. De schoonmaakster én het keukenpersoneel klaagden over kalkaanslag. Dat maakte het schoonmaken een stuk lastiger en het kostte veel tijd. In een hotel wordt veel gekookt, schoongemaakt, gedoucht en gebadderd. Maar ook wil je het brandschoon hebben, het liefst zonder uren te moeten boenen. Dat gaat slecht samen met kalkaanslag. Ik ging op zoek naar effectievere oplossing.’
De waterontharder
‘Samen met mijn collega zijn we eens om ons heen gaan vragen bij andere hotels. Via via kwamen we zo op het spoor van de waterontharder. Ik had er wel eens van gehoord, maar hoorde ook wel wisselende verhalen. Toch besloten we een afspraak te maken met Van Meerendonk, zodat ze ons meer informatie konden geven. Toen werd ik enthousiast. De waterontharders van Van Meerendonk onttrekken de kalk echt uit het water. Het gesprek gaf vertrouwen, waardoor we snel besloten het te gaan proberen. Kort daarna werd het apparaat door een monteur van Van Meerendonk geplaatst.’
Blije schoonmaakster
‘Gelukkig was het effect al snel merkbaar. De schoonmaakster was razend enthousiast. Ze benoemde dat ze minder schoonmaakmiddelen nodig had voor hetzelfde effect, en dat er geen nieuwe kalkvorming meer was. Ook in de keuken is dit natuurlijk een fantastische ontwikkeling. De apparatuur blijft netter, schoonmaken gaat gemakkelijker en we hoeven minder producten te gebruiken. Ik ben dik tevreden!’